Sunčica Lambić

ŠESTO BIJENALE AKVARELA SRBIJE I CRNE GORE

Jun 2005.

 

Šesto bijenale akvarela Srbije i Crne Gore otvoreno je 6. juna ove godine u Narodnom muzeju u Zrenjaninu. Bijenale akvarela Srbije i Crne Gore je manifestacija značajnih likovnih ostvarenja u tehnici akvarela u protekle dve godine. Cilj Bijenala je stimulisanje umetnika za rad u tehnici akvarela u okviru savremenog likovnog stvaralaštva. Organizator Bijenala je Savremena galerija Umetničke kolonije Ečka – Zrenjanin.

Na Bijenalu je predstavljeno sedamdeset i sedam akvarela šestdeset i dva autora izabranih od strane Selekcione komisije u sastavu: Bela Duranci, istoričar umetnosti, predsednik i članovi Žarko Vučković, akademski slikar, laureat Četvrtog bijenala akvarela i Sunčica Lambić, istoričar umetnosti, kustos u Savremenoj galeriji u Zrenjaninu. Na otvaranju su dodeljene nagrade Šestog bijenala. Veliku nagradu dobio je Dragan Karadžić, akademski umetnik iz Podgorice, drugu nagradu dobila je Silva Vujović, akademski umetnik iz Beograda, a treću Zoran Grmaš, akademski umetnik iz Novog Sada.

Nakon otvaranja izložbe akvarela, u Salonu Savremene galerije, otvorena je izložba Radislava Trkulje, akademskog umetnika iz Beograda, laureata Petog bijenala. Radislav Trkulja je diplomirao na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu u klasi prof. Đorđa Andrejevića-Kuna, a postdiplomske studije završio je u Majstorskoj radionici Krste Hegedušića u Zagrebu. Dragan Jovanović Danilov u tekstu kataloga između ostalog ističe: „Erotizam na Trkuljinim slikama svedoči o delikatnom odnosu muškarca i žene. Žena je kod Trkulje simbolistički divinizovana, dok je muškarac demonizovan i često predstavljen kao grdobna neman obrasla travom, pridošla iz zahuđenih dubina istočnosrbijanskog mita... Na Trkuljinoj slici Eros i Tanatos tvore jedno. Jer, Tanatos pohodi svaku strast. Trkuljina umetnost jeste umetnost Janusovog lica. Na jednoj strani je svet lepote, vedrine i sladostrašća, a na drugoj libidinozna tama, demonizam seksusa, tama jezive noći na Homolju...“

U okviru Šestog bijenala akvarela Srbije i Crne Gore održan je i ciklus predavanja u Salonu Savremene galerije koji je sa različitih aspekata sagledao akvarel kao slikarsku tehniku, dajući istorijski presek ove tehnike, njegov značaj i status u okviru savremenog likovnog stvaralaštva, pružio mogućnost uvida u tehničke osobine i način rada u akvarelu, kao i osvrt na manifestacije Susreti akvarelista u Umetničkoj koloniji u Ečki i Bijenale akvarela u Zrenjaninu i njihov značaj i uticaj na popularisanje tehnike akvarela. Predavanja su držali mr Zdravko Mandić, akademski slikar, Dušan Đokić, slikar i likovni kritičar i Sava Stepanov, likovni kritičar.

U Salonu Savremene galerije od 13. do 17. juna održana je Mala radionica akvarela. Osnovna ideja ove radionice bila je animiranje i edukacija dece iz osnovnih škola koja su imala priliku da u radnoj, ali istovremeno i opuštenoj atmosferi dobiju osnovne pouke rada u tehnici akvarela. Svakog dana učestvovalo je do petnaestoro učenika uzrasta od petog do osmog razreda osnovne škole. Najuspeliji akvareli učestvovali su na izložbi i dodeljeno je pet ravnopravnih nagrada.

 

Ideja Organizatora je da ovogodišnje Bijenale akvarela osim osnovne manifestacije - izložbe izabranih akvarela i izložbe laureata prethodnog Bijenala stavi akcenat na značaj teorije i pre svega edukacije za razumevanje likovne umetnosti. Ambicija je da se perspektiva Bijenala razvija u ovom pravcu.