Nenad Bogdanović

6. MEĐUNARODNI FESTIVAL MULTIMEDIJALNE UMETNOSTIIMAF 2004

Galerija MAS

Avgustseptembar 2004.

 

Po čemu bi jedno malo mesto u ravničarskom predelu Srbije, pokrajina Vojvodina, pod nazivom Odžaci moglo biti poznato u međunarodnim okvirima? Da li je to možda istoimeni naziv umetničkog performansa vojvođanskog umetnika Sombati Balinta koji živi i radi u Budimpešti? Sombati je svojevremeno uzeo učešće na Prvom međunarodnom festivalu multimedijalne umetnostiIMAF 1998. i osmislio performans pod nazivom 'Odžaci' kojeg je do danas izveo na mnogim međunarodnim umetničkim festivalima Evrope, Azije i Amerike. Sam naziv 'Chimneys' na Engleskom  ili nekom drugom jeziku ne daje nimalo mogućnosti ljubiteljima umetnosti širom sveta da i pomisle o pravom povodu autora za davanje takvog naziva svom performansu. Kao što pomenuh u prethodnim redovima ovog teksta u Odžacima je, pre šest godina od strane Studija za multimedijalnu umetnost, pokrenut Međunarodni festival multimedijalne umetnosti koji na ovom našem trusnom umetničkom području i dalje tvrdoglavo opstaje.

Početkom avgusta ove godine Odžaci su bili stecište jednog broja izuzetno vrednih stvaralaca i afirmisanih umetnika iz Evrope i Azije. Njihov umetnički milje je komparabilan sa savremenim međunarodnim umetničkim procesima poslednjih decenija.

Četvorodnevni umetnički program uživo započeo je gost iz Japana umetnik Ryosuke Cohen sa performansom pod nazivom 'Portret projekt'. Cohen-ovo učešće na IMAF-u se poklopilo tih dana sa  njegovom umetničkom turnejom po Istočnoj Evropi i Austriji. Posle Beograda njemu je sledeća stanica bila Odžaci i festival IMAF a kasnije je turneju nastavio ka Budimpešti i Beču. Cohen na svakom mestu crta portrete, umetnika koje sreće na svom putu, u punoj veličini ili profilu. Na podu Galerije MAS u Odžacima u performansu 'Portret projekt' je crtao celu figuru Nenada Bogdanovića.

Franca i Emilio Morandi su u eksterijeru Galerije MAS improvizovali 'otvoreno polje' za peformans 'Transmutacija'. Fuzija pokreta, zvuka i objekata, sa jedne strane artikli od velike važnosti za ljudsku ishranu - hleb i oni koji su u svakodnevnoj upotrebi u političkom životu država i naroda - zastave, koristeći ih tako za nepredviđene ritualne trenutke. Morandijev kritički osvrt na političku situaciju u svetu daje povoda za razmišljanje i rađanje novih mogućnosti i ideja kako u umetnosti tako i u životu..

'Hodajuće drvo' sa prošlogodišnjeg IMAF-a, Angel Pastor iz Španije, došao je ponovo da 'hoda'. Angel je izveo tri različita performansa, svakog dana po jedan, na tri lokacije u Odžacima. Umetnik je zagovornik teorije umetnosti samim činom. U performansu 'Hod' Angel je pozvao prisutnu publiku i učesnike festivala na kolektivno hodanje glavnom ulicom Odžaka. Ovaj zajednički hodajući hepening nije bio običan već, na opšte iznenađenje prolaznika, unazad.

Mladi odžački umetnik Nikola Vukobratović u prirodnom ambijentu gradskog parka izveo je zvučno-ambijentalni performans 'Priroda VS religija'. Hodajući na kolenima prelazi dvadeset Hristovih vekova i na pragu 21. veka, oslobađajući se nametnutih lanacaodlučno se vraća tolerantnom odnosu i saglasju sa zakonima majke prirode.

U performansu 'Let ili obeležavanje teritorije' Nenad Bogdanović je svoj životni prostor, teritoriju Odžaka, odabrao za objekat nad kojim će vršiti umetničku intervenciju u određenom vremenskom periodu. Koristeći mogućnost letenja motornim zmajem obeležio je odabrani objekat pozivajući se na prirodne instikte u životinjskom svetu. Za obeležavanje odabrane teritorije koristio je savremena tehnološka pomagala foto i video kameru.

'Karfiol' je naslov veoma kompleksnog performansa Uto Gusztav-a, umetnika iz Transilvanije u Rumuniji. Uto u performansu koristi selotejp traku po kojoj celom dužinom lepi iskorišćene telefonske karte iz celog sveta. Telefonske karte poslate specijalno za ovaj projekat od strane umetnika iz Amerike, Engleske, Poljske, Bugarske, Rumunije, Srbije i još nekih zemalja dale su ovom umetničkom projektu, obeležavajuće različitosti, notu prirodne i društvene pojave međusobno povezane i uzajamno uzrokovane.

U odžačkoj galeriji Panon-Art Andre Stitt u svom provokativnom performansu, pod nazivom 'Predznak', koristi svinjsku glavu obešenu o plafon galerije, bejzbol palicu, skalpel kojim do krvi iseca određene brojeve na svojoj ruci itd. Andre inače svoj rad fokusira na traumatične teme a ovde je skrenuo pažnju na nedavne ratne sukobe i probleme ljudskih sloboda kod nas i u okruženju. Njegov rad pokušava da otvori uvek aktuelna pitanja materijalističke zavisnosti, opšte globalizacije i sukoba zajedništva. Njegove brutalne umetničke akcije postavljaju bezbroj pitanja koja se tiču iskustva otuđenja, potiskivanja kultura, dominacije i okrutnosti. Procesi stvaranja i raspadanja su takođe teme njegovih performansa, na koje želi da ukaže po bilo kojoj ceni, dajući se fizički i emotivno do kraja.       

Performansta priroda mrzi: praznina (ritual žrtvenog jagnjeta)' Roddy Hanter-a je tekao paralelno sa performansom Andre Stitt-a u istoj galeriji. Hanter u svom radu obrađuje teme iz pradavnih vremena koje su i danas posle toliko proteklih vekova i te kako aktuelne. Od materijala u performansu koristi geografsku mapu sveta (koja je postavljena na zidu galerije), cigle, staklene čaše, mleko ...itd. Preko mape sveta uz pomoć eksera i kanapa instalira krst koji je bio dominantan celim tokom ove predstave. Njegov performans na simboličan način predstavlja ritual pročišćenja zajedničkih krivica i strahova a razbijene čaše s mlekom u ovom slučaju zamena za 'ritualnu žrtvu'.

Glavnom ulicom  Odžaka dešavao se i performans Hugh O'Donnell-a, umetnika iz Belfasta, koji nosi naziv 'Gravitacija'. Autor je bio odeven samo u ženskom kombinezonu a telo mu je bilo obojeno drečavim bojama kao u harlekina. Tokom performansa Hugh je šišteći išao ulicom noseći dve kofe napunjene vodom. Zaustavljao se u određenim vremenskim razmacima i nabijao glavu u kofu s vodom i tom prilikom su se čuli tipični zvučni efekti koje autor naziva lavežom kofe. Hugh u svojim umetničkim akcijama koristi situacije koje su vezane uz procese hranjenja i probave. Kombinacija koju je umetnik realizovao u ovom performansu premijerno je izvedena na ovom festivalu.

'Putovanje' i boravci u drugim svetovima su opsesija zrenjaninskog umetnika Milana Grahovca. Milan nastavlja kontinuirano da upotrebljava iste simbole kao i u predhodno izvedenim performansima. U Galeriji MAS se uvija u štavljenu konjsku kožu i metaforično putuje kroz vreme i boravi u drugim svetovima. Kod Milana riba, opštepoznati vodeni simbol, koristeći perje doživljava transformaciju i putujući prelazi u simbol vazduha pticu. Na umetnikovom putovanju kroz performans kosti su tu kao materijalni dokaz trajanja kroz vreme.

Nicola Frangione i njegova zvučna poetika, u Galeriji MAS, pokazali su veliko interesovanje prisutne publike te večeri. Zvučna poezija u performansu 'Govorni izveštaji i zvučna raznovrsnost' su izuzetan pandan takozvanoj ozbiljnoj umetničkoj produkciji. Ponekad umetnikov rad izleti iz ustaljenih okvira umetničke produkcije, kojom se decenijama uspešno bavi, ali to nimalo ne utiče štetno na realizaciju projekta već naprotiv u njemu nalazimo kvalitet razumljive poetske reči.

Irkinja Sinead O'Donnell radi performansFe/Male; u tranziciji; jebeš pokajanjeu više odvojenih segmenata. U tome joj je pomogao umetnik Nikola Vukobratović koji je specijalno za ovaj njen projekat puštao četiri nedelje bradu. Drugi deo njenog projekta je brijanje brade koji je upriličen bez prisustva publike takođe. Sinead je dlake zalepila na svoje lice i noseći stolicu na rukama šetala ulicom Odžaka pevajući slogan 'ja znam da sviram klavir'. Centralna tema njenog performansa su odnosi među polovima koji su i ranija preokupacija ove naizgled kontradiktorne umetnice. Složenost njenih ideja može na gledaoca ponekad delovati zbunjujuće zato se njenim projektima prilazi analitički i bez kompleksa.

Martin Zet iz Republike Češke tvrdi da 'Revolucija dolazi sa periferije', a to je ujedno i naslov njegovog umetničkog projekta, koji je započet predavanjem u Galeriji MAS a potom se uz pomoć publike i umetnika razvio po ulicama Odžaka. Martin je podelio prisutnima zastave raznih zemalja ali u revolucionarnoj crvenoj boji i pozvao na demonstraciju istih na ulicama. On nam nudi ostatak snažnih revolucionarnih ideja, konzumirajući ih kroz njegove umetničke projekte, i slična osećanja bar na trenutak.

Bodri nas da bi smo bili osnaženi crvenom bojom i opijeni promenama s'nadom u bolje sutra.

Performans 'Mirovne snage', koji je izvela austrijska umetnica Katherina Zakravsky, uvodi nas u priču o granicama shvatanja određenih situacija među narodima. Katherina nam ne nudi rešenja već mogućnost da neostrašćeno razmišljamo o problemima koji se neodložno dešavaju u problematičnim regionima u svetu. Cela predstava se odigrava u gradskom parku gde je umetnica postavila video instalaciju sa slikom i zvukom između nje i publike. Na kraju performansa Katherina pristupa publici i ukratko pojašnjava svoju ideju i veoma uspešan koncept ovog projekta.

Radoslav B. Čugalj u svom performansuetvrt: vreme za prodaju' obrađuje tematiku ekonomskih principa u kapitalističkom društvu. Ciljna grupa njegovog rada su umetnici i njihovo prihvatanje ili neprihvatanje ekonomskih i materijalističkih principa. Radoslav govori o apsurdnoj situaciji koja se nameće prihvatanjem pomenutih principa na savremenoj umetničkoj sceni. Umetnik kao oličenje slobodnog načina razmišljanja i delovanja, dolazi u situaciju da njegovo vreme i kreativan rad, predstavlja robu.

Festival je inače počeo, u Galeriji MAS, otvaranjem međunarodne izložbe 'Budućnost umetnosti performansa'. Na ovoj multimedijalnoj izložbi svojim radovima je bilo zastupljeno preko šezdeset umetnika iz 21 zemlje. Pošto je u pitanju specifičan vid umetničkog izražavanja, koji se može prezentovati na raznovrsne načine, kao rezultat smo imalu izložbu od eksponata koji se koriste u klasičnoj izlagačkoj praksi (skice, crteži, fotografije, objekti, katalozi, časopisi i knjige) pa sve do upotrebe raznih tehnoloških mogućnosti u realizaciji izlaganja (audio, video, digitalna fotografija, CDV, DVD, ..itd.). Generalno uzevši radovi umetnika su delimično odgovorili na temu ove izložbe a ona je budućnost. Od strane autora ovog projekta (Nenada Bogdanovića) umetnici su zamoljeni takođe da pored radova pošalju i svoje tekstualne opservacije na istu temu. Jedan veći broj učesnika je iskoristio ovu mogućnost i tekstovima se mnogo bolje približio razmišljanjima o budućnosti umetnosti performansa.